בחירת שרת בתשלום

‏ • 27 ביולי, 2002

במאמרי הקודם התייחסתי לשיקולי בחירת שרת באופן כללי. אין ספק ששרת חינמי מהווה פתרון מושלם למי שחפץ לאחסן אתר אותו בנה לראשונה בחייו או אתר פרטי המשמש לצורך תחביב.

אתר מסחרי מומלץ בדרך כלל לאחסן בשרת בתשלום. הללו לא חסרים ובמאמרי זה אשתדל להיכנס לעובי הקורה בשיקולי בחירת שרת אחסון בתשלום וזאת על פי הקווים שציינתי במאמרי הקודם.

בחלק מהסעיפים הצגתי מסקנה אליה אני הגעתי אולם יש לזכור ככל מסקנה שאגיע יהיה ניתן לסתור עם מסקנה הפוכה.

חברת אחסון שהיא בעל השרת או דילר/ריסלר

ראשית אסביר מה הכוונה בדילר. דילר הוא אדם או חברה אשר מוכרים שירותים אותם הם מקבלים מחברה שהיא בעלת השרתים.
לדבר זה יש יתרונות וחסרונות. היתרון הוא בכך שבדרך כלל המחיר אותו גובה הדילר הוא נמוך יחסית וזאת משום שהוא כמעט ולא נושא בשום עלות אחזקה למעט הסכום שהוא משלם בדרך כלל בעבור רכישת שטח כולל. (יש מספר דוגמאות ישראליות לחברות שמשמים דילרים של חברת Fasthosts הבריטית).
בדרך כלל אחסון דרך דילר אפשר הוצאה כספית נמוכה יחסית אך בד בבד טומן בחובו חסרונות רבים והם אי יכולתו של הדילר לשלוט שליטה מלאה ומוחלטת בשרת, אי יכולתו לפתור בעיות רבות בזמן אמת ומגבלות רבות הניתנות לו בתוך השטח אותו רכש.

חברת אחסון שהיא בעלת השרת לא תהיה יקרה בהכרח אולם תוכל לשלוט שליטה מלאה ומוחלטת בשרת. דבר זה מאפשר לפתור בעיות בזמן אמת ומאפשר להיכנס ולראות בפועל את הגורמים לבעיות אלה. השליטה בשרת מונעת אובדן זמן הנגרם בעת התיווך שבין הדילר לבין החברה המאחסנת וכמובן שחוסכת הסברים כפולים. (מה גם לרוב מדובר כאן בבעיות שפה שהרי אותם דילרים משווקים שטחים של חברות מחו”ל).

מניסיוני באינטרנט (וגם אני אגב התחלתי כדילר) אם אתרך הוא אתר פרטי שבכל זאת זקוק לאחסון בתשלום, יכול להיות ששימוש בדילר שכזה יקטין לך את העלויות הצפויות.
אולם יש לזכור שניתן למצוא גם חברות אחסון רבות אשר הן בעלות השרתים ומציעות לך אחסון האתר במחירים נמוכים. לרוב הדבר קורה בדרך כלל בחברות הממוקמות בחו”ל אולם כיום ניתן למצוא מחירים קרובים או דומים גם בארץ.

מסקנה – נסה למצוא אחסון בחברה בעלת שרת שתאפשר לך אחסון בעלות שאותה מציעה לך דילר. לרוב לא תמצא זאת אצל ספקיות הגישה הגדולות כמו נטויז´ן ואחרות אלא אצל ספקים קטנים יותר ובדרך כלל אצל אלה אשר אינם מספקים גם שירותי גישה אלא רק שירותי אחסון.

מיקומה של חברת האחסון (בארץ או בחו”ל) ומיקומו של השרת

מיקומה הגיאוגרפי של חברת האחסון, יש לו משמעות רבה ונוגע בשני היבטים שאפרט. מיקום חברת האחסון למול צרכי האתר ומיקום חברת האחסון למול צרכי מתחזק האתר.
ארחיב – צרכי האתר מבחינת מיקומו הם הפניה אל קהל היעד אליו מיועד האתר. אם אתרך פונה לקהל הישראלי, אין שום סיבה מיוחדת שהאתר ישב פיזית על שרת הממוקם בחו”ל שהרי הגולשים הישראלים גולשים בשדרת האינטרנט הישראלית ה-IIX.
רבים יגידו ששדרת האינטרנט הישראלית עמוסה בשעות מסוימות ושחוות השרתים של ספקי הגישה עמוסים גם הם אולם בכל זאת גם אם יש עומס הרי שיציאה מישראל בקו לחו”ל וחזרה לישראל אל הקו הישראלי – בוודאי שלא תשפר את מהירות הגלישה.
אז מדוע בכל זאת יש כאלה הטוענים כי אחסון על שרת הממוקם בארצות הברית לדוגמא טוב מאחסון על שרת בארץ? ובכן חוות השרתים בארצות הברית בדרך כלל גדולות מהחוות בארץ ועולות עליהם ברמה הטכנית לעין שעור. רוחב הפס בו עושות שימוש חוות השרתים בארה”ב גדול יותר מהמקובל בארץ וזאת כיאה לארצות הברית. אולם עדין כאשר אתה פונה לשוק הישראלי המקומי – מה יתרום לך שרת הממוקם על רוחב פס גדול כשהוא בארצות הברית כאשר הגולש הישראלי היושב בביתו גולש אל ספק האחסון שלו ומשם אל שדרת האינטרנט הישראלית ומשם החוצה לחו”ל וחזרה לארץ ואל שדרת האינטרנט הישראלית ואליו הביתה….ארוך הא… זה לא רק נשמע ארוך אלא זה ארוך באמת. אולם אם קהל היעד שלך הוא חו”ל אזי הסיפור שונה לגמרי. אז במקרה כזה המיקום בחו”ל יכול לשפר את ביצועי האתר מבחינת קצב העבודה שלו.
לגבי המשמעות האחרת של מיקום חברת האחסון בארץ או בחו”ל הרי שכאן יש חשיבות להבדלי השפות ולהבדלי הזמן. חברה זרה מן הסתם לא תעבוד ביום ראשון למרות שבארץ יום זה נחשב ליום רגיל לגמרי לעיתים אף ליום עמוס אף יותר מהרגיל בעת שאנשים חוזרים לעבודתם וזקוקים למידע מאותם אתרים. במקרים כאלה החברות הזרות מחזיקות כוננים בלבד וכאשר קיימת בעיה חמורה – אין מי אשר ייתן פתרון מקיף ומלא. הדבר אף יכול לקרות בעת הבדלי שעות יום ולילה בעיקר עם ארצות הברית.
הבדלי שפה אף הם יכולים להוות קושי בפני מי אשר שפת האנגלית אינה זורמת אצלו בקלות. יהיה קושי להתבטא באנגלית לא כל שכן לכתוב מכתב באנגלית אל המחלקה הטכנית של אותו גוף.
בוודאי ששיחות לחו”ל במידה שאלה יעשו בטלפון אף ייקרו את העלות לעין שיעור.

מסקנה – בדוק לאיזה קהל יעד פונה האתר שלך. אם לישראל דאג למיקום האתר על שרת בארץ ואם פונה לחו”ל דאג למקמו על שרת בחו”ל. חברות ישראליות רבות מחזיקות שרתים גם בחו”ל – במצב כזה תוכל ליהנות מהנוחות של לעבוד עם דוברי עברית ולהתאים את שעות העבודה ובכל זאת להישאר עם שרת הממוקם בחו”ל.
אם אתרך פונה לקהל יעד ישראלי – מקם אותו על שרת ישראלי בארץ.

פלטפורמת השרת לינוקס או Windows

לעניין מה היא הפלטפורמה העדיפה יהיו כאלה שיגידו זאת ויהיו כאלה שיגידו האחרת. בכל מקרה הפלטפורמה העדיפה היא זאת אשר יהיה לך קל לעבוד איתה ואשר איתה אתה מפתח את האתר. יהיו כאלה שיעדיפו את הלינוקס בגלל התמיכה ב- MySQL ולעבוד עם PHP ויהיו כאלה אשר יעדיפו את ה-Windows בגלל הנוחות והפשטות ובגלל שיעבדו עם ASP ועם בסיס נתונים אקסס.
בכל אופן זה עניין של טעם רק צריך לזכור כי מי שמעוניין לעבוד עם Front Page ראוי שיעשה זאת על שרת Windows אשר לשם הוא נבנה וכך גם עם ASP.
בכל אופן לעניין עדיפות בפלטפורמת השרת לדעתי לא קיימת מסקנה חד משמעית.

נתונים טכניים נלווים לאחסון (קומפוננטות ותמיכה טכנית של השרת)

כאן השאלה מה הם צרכי האתר. אם האתר שבינת הוא HTML בלבד ואין בו כל טכנולוגיה המחייבת עבודת צד שרת הרי שזה לא משנה מה יש בשרת מבחינת קומפוננטות אולם ברגע שאתה זקוק למשלוח דואר מתוך האתר או להעלות קבצים מתוך האתר, הרי שהסיפור שונה לגמרי שהרי בוודאי תזדקק בדוגמא זו לקומפוננטה ששולחת דואר… בכל אופן רצוי לבדוק קודם לרכישת אחסון מה תקבל מהשרת בעניין זה.
והחשוב מכל אם יש קומפוננטה שתרצה לשתול בשרת האם תוכל לעשות זאת.

תמיכה טכנית של חברת האחסון טלפון/מייל/זמנים – זמן תגובה

הדבר המכריע בנושא תמיכה טכנית הוא האם נתנו לך “להתייבש” עד שקיבלת מענה או האם כשצצה בעיה קבלת מענה מיידי. במקרים רבים המענה המיידי הוא קריטי. אם אתה בשלב של פיתוח האתר ואתה כבר עובד על פיתוחו על השרת – מה יכעיס יותר אם נתקעת עם בעיה כל שהיא ואתה לא יכול להמשיך בלי שהדבר יטופל מיידית.
תמיכה טכנית היא דבר מהותי ביותר כי כאשר הכול עובד כמו שצריך אזי גם אחסון שמצאת בדולר לשנה יהיה נפלא, אולם כאשר יש בעיה ולא תקבל תמיכה טכנית, לא יעזור גם אם שילמת 500 דולר לחודש בעבור האחסון.
הדרך הטובה ביותר לבדוק זמן תגובה ותמיכה טכנית הוא פשוט לשאול בעלי אתרים אחרים המאוחסנים באמצעות חברת האחסון. אי יותר קל וללמוד מניסיונם של אחרים.
החשוב מכל הוא לדאוג שזמן התגובה היה מהיר יחסית (אגב מקובל בעולם האינטרנט – עד 4 שעות) וכמובן שבמידה שהבעיה לחוצה ומטרידה – שתוכל להתקשר טלפונית ולקבל תמיכה מיידית.

רשימת ממליצים עמם תוכל לבדוק את טיב השירות

כן רבותי, בדרך כלל קשה לטעות כשיש ממליצים רבים, בעבר אחת הפרסומות הידועות של רכב מיצובשי בארץ היה ש-120,000 ישראלים לא יכולים לטעות. נכון הוא שכאשר תקבל ותשמע המלצות מבעלי אתרים אחרים יהיה לך קל יותר להיות רגוע בעת שתקבל החלטה.
דאג לדבר עם בעלי אתרים אחרים, שאל על השירות, התמיכה, עבודת השרת וכל דבר ועניין שהזכרתי כאן ותוכל כך לוודא שאתה מקבל החלטה נכונה.

תקופת אפשרות לניסיון ולביטול האחסון במידה שלא מרוצים

בחברת כבר בשרת אחסון, המליצו לך והכול טוב ויפה אבל משום מה אתה לא מרוצה. לכן חשוב שחברת האחסון שתבחר תאפשר לך תקופת ניסיון, ארוכה ככל שניתן שבה תוכל לבדוק את מה שקינת ולראות כי לא מדובר על חתול בשק. כך תוכל להתרשם באופן בלתי אמצעי מכל מה שציינתי קודם לכן. כי הרי אין דבר טוב יותר ממראה עניים.

גמישות

רכשת חבילת אחסון כזו או אחרת ומצאת כי היא לא מתאימה לך. אתה חייב לדאוג לכך כי ספק האחסון יאפשר לך להחליף בין חבילות, להוסיף לגרוע וערוך שינויים שיתאימו לצרכים שלך כי הרי אין לכל האתרים את אותם דרישות.

חריגה

חרגת ממה שהוקצה לך בחבילת האחסון. דאג כי חברת האחסון לא תפסיק את פעולת האתר או תצר את צעדך. אתה חייב לזכור כי גם חריגה שכזו (לדוגמא בנפח התעבורה) אין בה כדי לגרום למצב בו אתרך יפסיק לפעול.
חריגות מהקצאה שיש בהם לפגוע בפעולת האתר השוטפת מקומם אך ורק בשרתים חינמיים!

תעבורה

זכור! אין תעבורה בלתי מוגבלת! ושוב אין תעבורה בלתי מוגבלת! לכל שרת יש תעבורה שהוא יכול לעמוד בה ולכל חוות שרתים יש תעבורה שהיא יכולה לעמוד בה ולכן דע כי מי שהבטיח לך תעבורה בלתי מוגבלת דומה למי שהבטיח לך לקטוף את הירח למענך.

כסף

הכי חשוב …כסף… נסה למצוא את העלות הנמוכה ביותר בעבור התמורה הגבוה ביותר. בלתי אפשרי? לא מדויק. יש כיום תחרות גדולה ביותר, ניתן לחפש ולמצוא. וחשוב שיהיה ברור לך כי גם בארץ ניתן למצוא אחסון במחירים של חו”ל. ואם זה תורם – אתה יודע – כחול לבן. אז מה טוב.

בהצלחה!

* ניתן לחפש חבילת אחסון באינדקס אחסון אתרים כאן באתר

תגובות בפייסבוק