מדריך PHP

מדריך PHP: בניית אתר בסיסי ב-PHP

‏ • Internet Israel

במאמר הקודם למדנו כיצד להתקין WebMatrix ו-PHP ואף יצרנו אתר ראשוני. עכשיו נלמד קצת יותר על סביבת העבודה ונכתוב את שורת הפקודה הראשונה שלנו ב-PHP ונבדוק אותה.

נפעיל את תוכנת WebMatrix, נבחר MySites ואז את ה-Empty Site שיצרנו. אנו נגיע למסך המרכזי של הדף. באופן עקרוני, ל-WebMatrix ארבעה חלקים עיקריים שניתן להגיע אליהם בקלות באמצעות התפריט בצד שמאל למטה:

בניית אתר בסיסי PHP

החלק הראשון, הלא הוא ה-Site שבו אנו נמצאים, מכיל את כל הפרטים על האתר. מפה אפשר לבחור חברת אחסון אתרים שבה נארח את אתר שלנו לאחר שנשלים אותו, ניתן להכנס ל-Settings כדי לבחור גרסת PHP (כמו שעשינו במאמר הקודם) וכמובן להסתכל על ה-Requests.

חלק נוסף הוא חלק ה-Databases שבאמצעותו אנו יכולים להוסיף מסדי נתונים לאתר. בחלק שנקרא Reports אנו יכולים לשלוף נתונים בנוגע ל-SEO (קיצור של Search Engine Optimization). החלק שבשלב זה הכי מעניין אותנו נקרא Files ובו אנו יכולים ליצור ולערוך את קבצי האתר. בואו ונלחץ על Files!

בניית אתר בסיסי PHP

בחלקו העליון של הדף יש תפריט עריכה רגיל בחלקו ובחלקו יש כל מני אייקונים ששימושיים ב-WebMatrix, כמו למשל Run, Publish. בואו ונלחץ על הכפתור New להוספת קובץ PHP חדש לאתר.

מיד לאחר הלחיצה, נבחר את סוג הקובץ:

בניית אתר בסיסי PHP

אנו יכולים לבחור ב-HTML, CSS או JavaScript, אבל אנו נבחר ב-PHP כמובן. למטה אנו יכולים לבחור את שם הקובץ. בואו ונשאיר אותו כפי שהוא ונלחץ על OK. מיד יופיע בפנינו המסך הבא:

בניית אתר בסיסי PHP

אנו רואים שנוצר לנו קובץ HTML סטנדרטי שבתוכו אנו יכולים לשלב קוד PHP וכמובן שהקובץ התווסף לעץ הקבצים באתר שלנו בצד שמאל.

ניתן לשלב קוד PHP בתוך דף HTML, וניתן לכתוב קוד PHP גם ללא קוד HTML בכלל. כעת, נכתוב קוד PHP נקי, נמחק את כל מה שכתוב שם ונכניס את הקוד הבא:

<?php
    print 'Hello World!';

(אלא אם כן משלבים גם HTML במסמך, עדיף שלא לסגור את תגית ה-PHP).

זה מה שאתם אמורים לראות:

בניית אתר בסיסי PHP

בואו ונעבור על הקוד, ראשית יש לנו את תגית <?php שהיא קריטית על מנת 'לסמן' לשרת שמדובר פה בקוד PHP ולא במשהו אחר. ללא התגית הזו שום קובץ PHP לא יעבוד.

אחרי כן אנו משתמשים בפקודת print שמדפיסה אל המסך כל מה שבא אחריה – במקרה הזה טקסט. הטקסט צריך להיות מוקף במרכאות. נקודה פסיק (;) מסמנת את סוף הפקודה.

הרצת האתר לצורך בדיקה

בואו ונבדוק את הקוד שלנו! נלחץ על Run בתפריט העליון (או נלחץ על F12):

בניית אתר בסיסי PHP

אם הקפדנו לעשות את כל המהלכים כמו שצריך וגם הקוד שהדבקנו נכון, יפתח לנו דפדפן ברירת המחדל שלנו ואנו נראה Hello World!:

בניית אתר בסיסי PHP

שימו לב ל-URL, הקובץ רץ מקומית במחשב שלנו באמצעות שרת IIS Express ו-PHP.

 

סגירת תגית php

הסברתי קודם לכן שעדיף לא לסגור את תגית PHP, הדבר הזה נכון רק כאשר יש לנו קובץ PHP נקי ללא HTML משיקולים שונים שאותם אפרט בהמשך. כאשר אנו משלבים HTML במסמך, אנו מחוייבים לסגור את תגית php באמצעות תגית <?. הנה למשל שילוב של hello World בקובץ HTML:

<html>
<
head>
    <meta charset="utf-8" />
    <title></title
>
</
head
>
<
body>
    <?php print 'Hello world!';
?>
</
body
>
</
html
>

במאמרים הבאים אנו עובדים אך ורק עם קבצי PHP ללא HTML, עד שנכיר את השפה ונרגיש עמה מעט יותר בנוח. כאשר יגיע זמננו לשלב את ה-PHP בקבצי HTML, אני אסביר על כך באופן מפורט הרבה יותר.

אחרי שיש לנו סביבת עבודה נוחה לכתוב בה PHP וגם יכולת להריץ אותו במחשב שלנו, אנחנו יכולים להתחיל וללמוד PHP יותר לעומק.

תגיות: , ,

רן בר-זיק

מתכנת PHP מנוסה ובעל ידע רב בפיתוח לאינטרנט על בסיס LAMP. מומחה במערכות דרופל, ג'ומלה ו-וורדפרס. שולט היטב בכל מה שקשור לפרונט אנד: JavaScript: jQuery ו-MooTools,ActionScript 2/3 וכמובן HTML 5 + CSS 3.אינטרנט ישראל: www.internet-israel.com

תגובות בפייסבוק