כיצד לבצע בקרת איכות (QA) לאתר אינטרנט

‏ • 6 בספטמבר, 2006

כללי

במאמר זה אפרט מדוע חשוב כל כך לבצע בדיקה מקיפה של אתר אינטרנט, רצוי מאד לפני עלייתו לאויר, ומה לבדוק. גם בדיקה שתיעשה לאחר שהאתר נמצא כבר בפעולה תהיה מועילה מאד ועשויה לחשוף תקלות ובעיות רבות. בדיקת אתר היא נושא קריטי. לעיתים, וזו לא הגזמה, יכולה בדיקה כזו להיות ההבדל בין הצלחה לכישלון האתר. כאשר תראו, בהמשך, את רשימת הבדיקות הנדרשות, תבינו גם למה.

מדוע לבדוק ומי צריך לבדוק

מדוע לבדוק אתר אינטרנט, או כל תוכנה שהיא ? מדוע בקרת האיכות חשובה כל כך ? מי צריך לבדוק שאכן האתר פועל כמצופה, הן מבחינה טכנית והן מבחינת המטרות שהוגדרו עבורו ? מי צריך לבדוק שאכן האתר ידידותי למשתמש, קל לניווט ואינו מצריך עקומת לימוד כלשהי ? מי צריך לבדוק שאכן האתר ידידותי לא רק למשתמש אלא גם למנועי החיפוש ויגיע למקומות גבוהים בתוצאות החיפוש בגוגל ובמנועים האחרים ? האם נכון שהחברה או המתכנתים שבנו את האתר הם אלה שגם יבדקו אותו ? הרי אחד המשפטים הנפוצים והנדושים ביותר שאנו שומעים הוא: “גוף לא יכול לבדוק את עצמו ! צריך למנות ועדת בדיקה חיצונית ובלתי תלויה ! רק היא תוכל להיות אובייקטיבית !”. וזה נכון כמעט לכל נושא שתחשבו עליו. נסו לחשוב על המתכנת האמור לבדוק באובייקטיביות אתר שהוא עצמו פיתח. האם יש לו כלים לשפוט אם אכן האתר אכן בנוי היטב ? האם תהיה לו המוטיבציה והיסודיות הנדרשות כדי לחשוף בעיות טכניות או תפקודיות באתר ? הרי הוא עצמו יצטרך גם לתקן בעיות כאלה ! ומה עם העיכוב העלול להיגרם בלוח הזמנים ? הרי המתכנת עצמו עשוי להיות מואשם בכך ! האם לא תרצו שגוף חיצוני, יבדוק את האתר שלכם ללא משוא פנים, וללא תלות באיש, וייתן לכם דוח מלא ומפורט, כולל המלצות מועילות ?

מדוע איכות חשובה

יש לזכור: איכות היא אחד המבדילים הגדולים בין אתר בינוני לאתר טוב באמת, בין אתר שייעלם במרחבים העצומים של הרשת לבין אתר פופולארי שישאר תמיד במקומות גבוהים בתוצאות מנועי החיפוש. בקרת איכות תוכנה (QA או SQA) היא קריטית לאתר אינטרנט, ולתוכנה בכלל, וקריטית לחברה העומדת מאחוריו. איכות יכולה להיות ההבדל בין הישרדות לבין התרסקות, במיוחד בשוק תחרותי ולעיתים פרוע.

מתי לבדוק

ישנן מתודולוגיות ונהלים רבים בהקשר של בקרת איכות תוכנה, אך עדיין הפעולה הנכונה ביותר היא לבצע בדיקות לאחר סיום כל שלב בפיתוח האתר, שכן בעיות שיתגלו לאחר שהפיתוח יסתיים עלולות להיות בחלקן יקרות לתיקון, אם בכלל. יחד עם זאת, לעולם לא מאוחר לבדוק אתר, אפילו אם הוא כבר פעיל. לעיתים מתגלות בעיות קטנות, קלות לתיקון, המשפיעות מאד על דירוג האתר במנועי החיפוש, על ביצועיו או על ידידותיות האתר בעיני הלקוח הפוטנציאלי. יתרה מזו, בגלל הדינאמיות של רשת האינטרנט, חלק מן הבדיקות ניתן ומומלץ לבצע שוב לאחר פרק זמן שבו האתר פעיל.

מה לבדוק

אז, תכל’ס, מהן הבדיקות שצריך לבצע על אתר אינטרנט ?
להלן רשימה מתומצתת. חלק ניכר מן הבדיקות יכול להיעשות באמצעות כלים אוטומטיים או באמצעות אתרי אינטרנט המספקים את השירות המבוקש:

  • פעולות הכנה: קריאת מסמכי האפיון + מדריכים למשתמש + נהלים (אם ישנם), ביצוע ניתוח סיכונים שעל פיו נקבע את עדיפויות הבדיקות וביצוע תשאול שיסייע בבדיקות: פרטי בעל הדומיין, מהי מטרת האתר (מכירת מוצרים, הקניית ידע, מתן שירות, אתר תדמית וכו’), מהן דרישות אבטחת מידע (אם ישנן), מהן מילות המפתח של האתר, מיהו קהל היעד של האתר, מהן המיומנויות והמגבלות שלו, באלו קבוצות גיל מדובר, אילו דפדפנים ישמשו לגלישה, מאילו מקומות תתבצע הגלישה ובאלו מהירויות חיבור.
  • בדיקה של זמינות השרת עליו מאוחסן האתר, בזמנים שונים, מיקומו הגיאוגרפי, פרטי בעליו ועוד.
  • אימות פרטי בעל הדומיין (הכתובת) של האתר. האם הפרטים נכונים ומעודכנים ?
  • קריטי: בדיקה פונקציונאלית מקיפה ומעמיקה של כל אחד מדפי האתר בנפרד ושל האתר כולו כיחידה אחת. כלומר, האם האתר אכן פועל כראוי על פי המטרות שהוגדרו לו ?
  • בדיקה שקוד האתר נכתב לפי הסטנדרטים של ארגון W3C.
  • בדיקת ביצועים של כל אחד מדפי האתר והתרשמות כללית מביצועי האתר כולו.
  • חשוב ביותר: בדיקת שימושיות. האם האתר ידידותי למשתמש ? קל להבין את מטרתו ? קל לנווט בו ? קל לבצע דרכו קנייה ? האם גם אנשים מוגבלים (כבדי ראיה, עיוורי צבעים, בעיות מוטוריות) יוכלו להשתמש בו ביעילות ?
  • איך האתר נראה ומתפקד בדפדפנים שונים ? ברזולוציות מסך שונות ?
  • חשוב מאד: האם דפים האמורים להיות מאובטחים הם אכן כאלה ? האם יש מדיניות סיסמאות ?
  • האם ההדפסות פועלות כראוי ? האם ה- Downloads וה- Uploads תקינים ? האם ניתן למלא טפסים כיאות ? האם מילוי טופס “צור קשר” אכן שולח את הטופס ליעד הנכון ?
  • האם לכל הדפים והתמונות יש כותרות מתאימות ? האם הוכנס טקסט ל- Meta Tags בכל הדפים ?
  • חשוב מאד למנועי החיפוש ולמשתמשים כמובן: האם יש כמות מספקת של טקסט ? האם יש פיזור נכון של מילות מפתח ?
  • בדיקת קיומה של מפת אתר, היעדר קישורים שבורים ודפים מנותקים (“יתומים”).
  • בדיקה מקיפה של סטטוס האתר בגוגל: כיצד גוגל “רואה” את האתר, מתי ביקר בו בפעם האחרונה, איזה דירוג נתן לדפיו, האם סרק את כל הדפים של האתר ועוד.
  • חשוב מאד מבחינת מנועי החיפוש: בדיקת פופולאריות האתר מבחינת קישורים המצביעים אליו מאתרים אחרים.

פירוט מלא ונושאים נוספים ניתן לראות בקישור: www.gidony.co.il

ניתן ליצור קשר באימייל: davidgid@gmail.com

תגיות: , ,

תגובות בפייסבוק