תגיות
מדריך JSP – פקודות, חלק א'
SNIPLETS, אוביקט חכם - useBean, קבלה ערכים מפונקציות של useBean, השמה לפונקציות של useBean, הוספת קובץ סטטי.
המשךמדריך FSO – האובייקט TextStream
האובייקט מאפשר גישה למאפייני ושיטות קבצי הטקסט. האובייקט מאפשר לנהל ושלוט על קבצי טקסט (כגון קריאה,כתיבה,הוספה) ולקבל הגדרות מסוימות מתוך קבצי הטקסט. בעזרת אובייקט התקיה (Folder) או FSO בעצמו, נוכל ליצור את הקובץ ובעזרת אובייקט הקובץ (File) נוכל לפתוח את הקובץ לשליטה וניהול. יחד נקבל את אובייקט TextStream.
המשךמדריך ASP – עבודה מול DB – חלק ג'
בשלב הראשון המשתמש מגיע לדף הכניסה enter.asp, ומתבקש להכניס שם וסיסמא. אם הוא עדיין אינו רשום במערכת, הוא ילחץ על לינק המפנה לדף subscribe.asp, שם יבצע את ההרשמה. אם יש ברשותו סיסמא, הוא יקליד אותה, הסיסמא ושם המשתמש ייבדקו מול בסיס הנתונים, ואם הם קיימים, הכניסה תאושר.
המשךמדריך ASP – האובייקט Session
עבור כל משתמש באפליקציה נוצר אובייקט Session. האובייקט משמש לאכסון מידע ושינוי ההגדרות עבור משתמש ספציפי. משתנים שנוצרו ע"י אובייקט ה- Session נגישים בכל הדפים, אך בניגוד למשתני Appliction, הם נגישים רק למשתמש הספציפי לו שייך ה-Session.
המשךמדריך FSO – האובייקט FileSystemObject
האובייקט FSO בשמו המלא FileSystemObject מאפשר לגשת לקובצי המערכת בשרת ולבצע שינויים בקבצים,תקיות והגדרות. בעזרת האובייקט ניתן להשיג מידע אודות קבצים (שמות, נתיבים, גדלים וכו'), תקיות (שמות, גדלים, הגדרות) ועוד.
המשךמדריך ASP – הקובץ global.asa
הקובץ global.asa הוא קובץ אופציונלי, המשמש אותנו להצהרת אובייקטים ומשתני application ו-session, ולניהול הארועים Session_OnStart, Session_OnEnd, Application_OnStart ו- Application_OnEnd.
המשךמדריך FSO – האובייקט File
האובייקט מאפשר גישה למאפייני הקובץ או למקבץ קבצים במידה ויש אוסף של אובייקטי קובץ. האובייקט מאפשר שימוש בשיטותיו השכיחות כגון יצירה, מחיקה והעברת הקובץ.
המשךמדריך FSO – הקדמה
FSO, בשמו המלא File System Object מאפשר גישה מהירה וקלה אל קבצי המערכת. עם FSO ניתן לשלוט ולבצע פעולות על קבצים ותקיות כגון יצירה, עריכה, מחיקה, העברה, העתקה ועוד
המשךמדריך VBS – אופרטורים
האופרטורים ב-VBScript מתחלקים לשלושה סוגים:
- אריתמטיים – משמשים לביצוע פעולות חשבון על משתנים (בדרך כלל מספריים).
- השוואתיים – משמשים לבדיקת תנאים.
- לוגיים – משמשים ליצירת תנאים מורכבים, ומגדירים את יחס הפעולות הלוגיות בין תתי התנאים המרכיבים את התנאי המורכב.
מדריך VBS – פונקציות מובנות
פרק זה מכיל את תיאורן וצורת השימוש הבסיסית של חלק מהפונקציות המובנות של VBScript. את הפירוט השלםשל כל הפונקציות, כולל אפשרויותיהן השונות, ניתן למצור ב-MSDN
המשךמדריך ASP – האובייקט Application
אפילקצית אינטרנט מוגדרת ככל הקבצים (asp,htm...) הנמצאים תחת ספרייה וירטואלית כלשהי, ותתי הספריות שלה. שרת אחד מריץ יותר מאפליקציה אחת. האובייקט Application מכיל מידע על האפליקציה, ומשמש כדי לשתף מידע בין כל משתמשי האפליקציה.
המשךמדריך ASP – האובייקט Server
האובייקט Server מכיל אוסף פקודות, שלא תמיד קשורות לשרת, אך הן שימושיות מאוד.
המשךמדריך VBS – משתנים וקבועים
משתנה הוא "מיכל" המשמש לאיכסון מידע בתוכנית. למעשה, הוא מקום בזיכרון שניתן לו שם. מקום זה בזיכרון שמור למשתנה במשך כל זמן ריצת התוכנית. ערכו של המשתנה יכול להשתנות במשך ריצת התוכנית.
המשךמדריך ASP – קביעת שפת הסקריפט
את ASP ניתן לכתוב ב-VBS, JS ושפות סקריפט נוספות. ברירת המחדל היא VBS, לכן במאמר זה נדגים כיצד לשנות את שפת הסקריםט של האפליקציה.
המשךמדריך VBS – לולאות
לפעמים אנו נתקלים במצב בו אנו רוצים לבצע קטע קוד מסויים כמה פעמים. הלולאות מאפשרות לנו לעשות זאת, ללא חזרה על אותה שורת קוד
המשךמדריך ASP – עבודה מול DB – חלק א'
כדי לעבוד מול מידע השמור בבסיס נתונים, יש צורך בשלושה שלבים:
1. יצירת אובייקט החיבור (connection)
2. פתיחת החיבור לבסיס הנתונים
3. תימרון המידע בבסיס הנתונים (שליפה, הזנה, שינוי וכו')
מדריך ASP – הקדמה
ASP - Active Server Pages הינה טכנולוגיית צד-שרת שפותחה ע"י מיקרוסופט ומאפשרת הצגת תוכן דינמי בדפי אינטרנט. ASP עצמה אינה שפת תיכנות
המשךמדריך FSO – האובייקט Drive
מכיל מאפיינים המאפשרים איסוף מידע אודות כל הכוננים המחוברים למערכת כגון שטח פנוי בכונן. משמעות הכונן אינו עבור רק כונן מסוג "דיסק-קשיח" אלא גם עבור כונן זיפ (נשלף), תקליטור (CD-ROM) או דיסק זיכרון. כונן אינו חייב להיות מחובר למערכת באופן פיזי אלא יכול להיות מחובר באופן לוגי או וירטואלי דרך רשת אינטרנט.
המשךמדריך VBS – מערכים
לרוב, אנו רוצים להציב בתוך משתנה ערך אחד ויחיד. אך לפעמים מתעורר הצורך להציב בתוך המשתנה סדרה של ערכים. בשביל זה קיים המערך (Array).
המשךמדריך FSO – האובייקט Folder
האובייקט מאפשר גישה למאפייני התקיה. ניתן לגשת לכל מאפייני ושיטות האובייקט כגון יצירה,העתקה,מחיקה והעברה. בנוסף, ניתן ליצור קבצי טקסט בעזרת אובייקט זה.
המשךמדריך JSP – פקודות, חלק ג'
טיפול בשגיאה בדף, העברת הבקשה לדף אחר, הגדרת סוג וקידוד התשובה, הוספת הערה להסבר, עצמים מוגדרים מראש
המשךמדריך VBS – פונקציות ופרוצדורות
לעיתים קרובות, מתעורר הצורך להשתמש בקטע קוד מסויים בכמה חלקים של הקוד. על מנת שלא לכתוב שוב ושוב את אותו קטע קוד, נשתמש בפונקציות ופרוצדורות, ונקרא להם לכשיתעורר הצורך.
המשךמדריך VBS – הקדמה
VBScript הינה שפת סקריפט שפותחה ע"י מיקרוסופט, גירסה "קלה" של שפת Visual basic
VBScript משמשת בעיקר לתכנות אתרי אינטרנט המבוססים על טכנולוגיית מיקרוסופט, בצד שרת, או בצד לקוח (Internet Explorer).
מדריך VBS – משפטי תנאי
קוד, או קטע קוד יתבצע רק אם תנאי מסויים מתקיים. כדי לטפל במקרים אלו, קיימים התנאים.
המשךמדריך FSO – אוספים (collections)
אוספים (אוספים) הן בעצם רשימה, מערך ובכל פעם שנרצה להשתמש עימן נקרא ונגדיר אותם כאובייקט.
המשךמדריך ASP – עבודה מול DB – חלק ב'
האובייקט RecordSet משמש לשליפת ותמרון מידע מבסיס הנתונים.
כדי להשתמש בערכים המוחזרים משאילתה, יש להציבת בתוך אובייקט זה.
מדריך PHP – הקדמה
מחפשים מדריך PHP? אתר ללימוד PHP? קורס PHP? במדריך PHP זה תוכלו ללמוד PHP בחינם ובעברית, בהנאה רבה ובקלות! בהצלחה!
המשךמדריך PHP: התקנת WebMatrix לבניית אתרי PHP
בפרק הקודם למדנו מעט על הרעיון מאחורי שפת PHP ולמה בדיוק צריך אותה. בפרק הזה נלמד כיצד להתקין את WebMatrix שתאפשר לנו ליצור קוד PHP ולהריץ אותו על המחשב שלנו....
המשךמדריך PHP: בניית אתר בסיסי ב-PHP
במאמר הקודם למדנו כיצד להתקין WebMatrix ו-PHP ואף יצרנו אתר ראשוני. עכשיו נלמד קצת יותר על סביבת העבודה ונכתוב את שורת הפקודה הראשונה שלנו ב-PHP ונבדוק אותה. נפעיל את תוכנת...
המשךמדריך C# – הקדמה וסביבת העבודה
הקדמה שפת #C (מבוטא סי שארפ) היא שפת תכנות שפותחה ע"י מיקרוסופט ונחשבת לאחת משפות התכנות הפופולריות בעולם. היא מיועדת לפיתוח כללי של מגוון אפליקציות בכל התחומים – מאתרי Web,...
המשךמדריך C# – קלט ופלט
בחלק זה נלמד כיצד לקלוט נתונים מהמשתמש וכן כיצד להציג למסך פלט למשתמש. ראשית, פתחו את Visual Studio Express וצרו פרויקט חדש בשם InputOutput, כפי שלמדנו בחלק הקודם במדריך. המחלקה...
המשךמדריך C# – תוכנית #C ראשונה
בחלק זה נראה כיצד להשתמש בסביבת העבודה Visual C# 2012 Express for Windows Desktop שהתקנו בחלק הקודם בשביל ליצור תוכנית ראשונה בשפת #C. יצירת התוכנית ראשית, פתחו את Visual C#...
המשךמדריך C# – משתנים וטיפוסים בסיסיים
בחלק זה נלמד כיצד לעבוד עם משתנים (Variables) מטיפוסים בסיסיים. פתחו את סביבת העבודה וצרו פרויקט חדש. מה זה משתנה? משתנה הוא איזור בזיכרון של המחשב שנתתם לו שם. בעזרת...
המשךמדריך C# – פעולות מתמטיות
לאחר שלמדנו על סוגי המשתנים הבסיסיים בחלק הקודם, בחלק זה נלמד על האופרטורים האריתמטיים שניתן להפעיל על משתנים מטיפוס מספר. מה זה אופרטורים? אופרטורים הם פעולות שניתן לעשות על משתנים,...
המשךמדריך C# – אופרטורים בוליאניים
בחלק הקודם למדנו על אופרטורים אריתמטיים. בחלק זה נלמד על אופרטורים שמחזירים תוצאות מטיפוס bool, כלומר מחזירים true או false. אופרטורים שעובדים על משתני אמת/שקר כזכור, משתנים מטיפוס bool יכולים...
המשךמדריך C# – אופרטורים בינאריים
בחלק הקודם למדנו על אופרטורים בוליאניים. בחלק זה נלמד על אופרטורים שעובדים על מספרים ברמה של הסיביות. אופרטורים בינאריים שעובדים על מספרים אופרטורים אלו מסתכלים על מספר שלם בייצוג הבינארי...
המשךמדריך C# – תנאי if
בחלק זה נלמד כיצד להשתמש בתנאי if. משפט if בסיסי לפעמים עולה צורך לבצע קטע קוד מסויים רק כאשר מתקיים איזשהו תנאי. לדוגמא נרצה להדפיס למשתמש את המחרוזת "Hello" רק...
המשךמדריך C# – משפטי if מקוננים
בחלק קודם למדנו כיצד להשתמש במשפט if-else. בחלק זה נרחיב את הידע ונלמד כיצד לכתוב משפטי if מקוננים. משפטי if מקוננים פירוש הביטוי משפטי if מקוננים הוא: משפט if שנמצא...
המשךמדריך C# – לולאת for
בחלקים הקודמים במדריך למדנו כיצד לעבוד עם משתנים וכיצד להשתמש במשפטי if. בחלק זה נלמד על לולאת for. מה זה לולאה? לולאה היא קטע קוד שנרצה שיתבצע מספר פעמים. לדוגמא...
המשךמדריך C# – לולאת while
בחלק הקודם למדנו על שימוש בלולאת for. בחלק זה נלמד כיצד להשתמש בלולאת while. לולאת while לולאת while הינה עוד סוג של לולאה בשפת #C, כלומר היא נשתמש בה כאשר...
המשךמדריך C# – לולאת do
בחלק הקודם למדנו על שימוש בלולאת while. בחלק זה נלמד כיצד להשתמש בלולאת do. לולאת do לולאת do מבצעת קודם את גוף הלולאה ולאחריה בודקת האם צריך להמשיך בלולאה לחזרות...
המשךמדריך C# – משפט switch
בחלק זה נלמד כיצד להשתמש במשפט switch. משפט switch משפט switch מאפשר לנו לבחון משתנה ולבצע קטעי קוד שונים לפי ערכים שונים שהוא יכול לקבל. לדוגמא, בתוכנית הבאה נרצה לקבוע...
המשךמדריך C# – משפטי continue ו-break
בחלק זה נלמד כיצד להשתמש במשפטים continue ו break בתוך לולאות. משפט continue במשפט continue ניתן להשתמש רק כאשר אנו נמצאים בתוך לולאה. משפט continue מאפשר לנו לדלג על שארית...
המשךמדריך C# – לולאות מקוננות
בחלקים קודמים למדנו על הסוגים השונים של לולאות בשפת #C. בחלק זה נלמד מהן לולאות מקוננות ונראה מספר דוגמאות. מה זה לולאה מקוננת? לולאה מקוננת הינה לולאה שמוגדרת בתוך לולאה...
המשךמדריך C# – פונקציות
בחלק זה נלמד כיצד להגדיר ולהשתמש בפונקציות. מה זה פונקציה? פונקציה הוא קטע קוד בעל שם, כדי להריץ את קטע הקוד ניתן פשוט לכתוב את שמו. השתמשנו כבר במספר פונקציות...
המשךמדריך C# – העברת פרמטרים לפונקציה
בחלק הקודם למדנו כיצד להגדיר פונקציות בסיסית. בחלק זה נלמד כיצד להעביר לפונקציות פרמטרים ולקבל מהפונקציה את ערך החזרה. מה הם פרמטרים של פונקציה? פרמטרים הם ערכים שפונקציה יכולה לקבל...
המשךמדריך C# – פרמטרי ref ופרמטרי out
בחלק הקודם למדנו כיצד להעביר פרמטרים לפונקציה וכיצד לקבל מפונקציה ערך החזרה. בחלק זה נלמד על שני סוגים נוספים של פרמטרים לפונקציה. הקדמה כדי להבין את השימוש של פרמטרים מסוג...
המשךמדריך PHP: הערות בקוד PHP
לפעמים אנו נדרשים להכניס הערות בטקסט. זה יכול להיות איזשהו פירוט בשבילנו או עבור מתכנתים אחרים שאיתרע מזלם והם צריכים לתחזק את הקוד. קוד טוב הוא גם קוד מתועד ומוער...
המשךמדריך PHP: משתנים
ב-PHP, כמו בכל שפה, יש לנו משתנים. משתנים ב- PHP הם סוג של עצמים שלתוכם אנחנו יכולים להכניס ערכים שונים לשימושים כלשהם. ניצור למשל משתנה ששמו הוא x, נכניס לתוכו...
המשךמדריך PHP: פעולות מתמטיות
במאמרים קודמים למדנו על שני סוגי משתנים. הראשון הוא מחרוזת טקסט שמוקפת במרכאות והשני הוא מספר, שיכול להיות שלם, שלילי וגם שבר עשרוני. במאמר הזה נלמד על פעולות מתמטיות שאפשר...
המשךמדריך PHP: משפטי תנאי
במאמר הזה אנו נלמד על משפטי תנאי, ש הם הדבר החשוב ביותר בכל שפת תכנות וגם ב-PHP. באופן עקרוני, משפט תנאי מורכב מתנאי וממשהו שיתבצע במידה והתנאי הזה נכון. יש...
המשךמדריך C# – עבודה עם מחרוזות (string)
בחלק זה נלמד על פונקציות שימושיות נוספות כאשר עובדים עם משתנים מטיפוס string. התכונה Length לכל משתנה מטיפוס string יש תכונה בשם Length שמחזירה את אורך המחרוזת. לדוגמא, קטע הקוד...
המשךמדריך C# – מבנים (struct)
בחלק זה נלמד כיצד ליצור טיפוסים חדשים מסוג struct. מהו טיפוס מסוג struct? טיפוס מסוג struct מאפשר לנו לאחד מספר משתנים בטיפוס אחד. בדרך כלל נרצה לעשות איחוד כזה כאשר...
המשךמדריך C# – עבודה עם enum
בחלק זה נלמד כיצד ליצור טיפוסים חדשים מסוג enum. מהו טיפוס מסוג enum? טיפוס מסוג enum הוא טיפוס שיכול לקבל ערכים רק מתוך קבוצה קטנה של ערכים. לדוגמא, ניתן להגדיר...
המשךמדריך C# – תאריכים ועבודה עם DateTime
בחלק זה נלמד על טיפוס משתנה בשם DateTime, שיאפשר לנו לעבוד עם תאריכים. הטיפוס DateTime משתנה שיוגדר להיות מטיפוס DateTime יוכל להכיל בתוכו כל תאריך ושעה אפשרי. משתנה מטיפוס DateTime...
המשךמדריך C# – מערכים (arrays)
בחלק זה נלמד על כיצד לעבוד עם מערכים בשפת #C. מה זה מערך? מערך (array) הינו טיפוס נתונים המכיל מספר משתנים מאותו סוג שיושבים בזיכרון בצורה רציפה, כלומר אחד ליד...
המשךמדריך C# – מערכים רב-מימדיים
בחלק הקודם במדריך למדנו כיצד לעבור עם מערכים. בחלק זה נרחיב את הידע שלנו למערכים רב-מימדיים. מה זה מערך רב מימדי? כדאי להתחיל ראשית בהסבר על מערך דו-מימדי. מערך דו-מימדי...
המשךמדריך C# – לולאת foreach
בחלקים קודמים של המדריך למדנו על סוגים שונים של לולאות בשפת #C וכן כיצד לעבוד עם מערכים. בחלק זה נלמד על סוג נוסף של לולאה שמותאם במיוחד לעבודה עם מערכים....
המשךמדריך PHP: משפטי תנאי מקוצרים
חלק מכם ישמחו בוודאי לדלג מעל החלק הזה. הרי בסך הכל רק למדתם משפטי תנאי, ובטח הראש שלכם סחרחר – אבל זה חשוב, כיוון שלא מעט מתכנתים משתמשים בהם וגם...
המשךמדריך PHP: שימוש ב- switch ו- case
בואו ונניח שאני רוצה לכתוב סקריפט קטן שמחליף מספר ביום בשבוע. אם המשתנה הוא 'אחד', הסקריפט ידפיס את המילה 'Sunday'. אם המשתנה הוא שתיים, הסקריפט ידפיס את המילה 'Monday' וכך...
המשךמדריך PHP: מערכים
עד כה למדנו על משתנים חביבים שיכולים לכלול מספרים (1,2,3,4..( או מחרוזת טקסט ('one', 'two', 'three', 'four'…). נניח שאני צריך בסקריפט שלי משתנים שיכילו מספרים שונים: <?php$my_var1 = 2;$my_var2 = 4;$my_var3 = 8;$my_var4 = 16;$my_var5 = 32;$my_var6 = 64;$my_var7 = 128; ברור לכם שמדובר...
המשךמדריך C# – תכנות מונחה עצמים: מבוא
מאמר זה פותח סדרה של מאמרים בנושא תכנות מונחה עצמים (Object Oriented Programming). בניגוד לשאר המאמרים בסדרה זו, מאמר זה הינו תאורטי ואינו משלב קוד טכני ומטרתו היא להציג את...
המשךמדריך C# – תכנות מונחה עצמים: יצירת מחלקה בסיסית
מחלקה היא תבנית סגורה המכילה משתנים ופונקציות, אשר ניתן ליצור ממנה הרבה מופעים (אובייקטים). מחלקה מאפשרת לממש את עקרון הכימוס (encapsulation) – היכולת להסתיר אלמנטים הקיימים בתוך המחלקה, כך שרק...
המשךמדריך C# – תכנות מונחה עצמים: שימוש ב- Properties
Property הינו מנגנון המאפשר לממש את עקרון הכימוס (encapsulation). הרעיון הוא להסתיר את המשתנים ולחשוף אותם דרך מנגנון סינון ובקרה לצורכי בדיקת תקינות המידע. בכדי להסתיר את המשתנה יש להגדיר...
המשךמדריך C# – תכנות מונחה עצמים: שימוש ב- Constructors
בנאי (Constructor. נקרא גם בקיצור c'tor) הוא למעשה פונקציה לבנייה התחלתית של האובייקט. הוא מופעל אוטומטית בעת יצירת מופע מהמחלקה (אובייקט) באמצעות הפקודה new: Person p = new Person(); המטרה...
המשךמדריך C# – תכנות מונחה עצמים: אלמנטים סטטיים
משתנה סטטי כאשר נגדיר משתנה בתוך מחלקה, הוא למעשה נוצר מספר פעמים, פעם אחת בכל אובייקט שניצור. לעיתים נרצה להגדיר משתנים אשר מוגדרים פעם אחת לכל האובייקטים מסוג מסוים....
המשךמדריך C# – תכנות מונחה עצמים: קבועים ( Constants ו- Readonly)
Constants constants (קבועים) הם תאים בזיכרון אשר מכילים ערך קבוע שאינו ניתן לשינוי (בניגוד למשתנים שמטבעם כן יכולים להשתנות). קבועים ב – NET. למעשה מוגדרים אוטומטית כ- static (אין צורך...
המשךמדריך C# – תכנות מונחה עצמים: הורשה – Inheritance
הורשה הינה אחד מהעקרונות החשובים ביותר בתכנות מונחה עצמים (OOP). הורשה מאפשרת לממש את עקרון ה- reuse – שימוש חוזר בקוד ללא צורך לכתוב אותו מספר פעמים. מימוש הורשה בכדי...
המשךמדריך C# – תכנות מונחה עצמים: רב צורתיות – Polymorphism
פולימורפיזם (רב-צורתיות) הינה היכולת לתת מימוש שונה לאותה הפונקציה במחלקה היורשת כך שבזמן ריצה תופעל הפונקציה שמתאימה לטיפוס האובייקט. גם בנושא זה דנו במאמר המבוא ל- OOP ובמאמר זה נלמד...
המשךמדריך C# – תכנות מונחה עצמים: מחלקה אבסטרקטית
מחלקה אבסטרקטית הינה מחלקה אשר מהווה בסיס למחלקות אחרות, אך אין לנו באמת צורך באובייקטים ממנה בתוכנית. בכדי ליצור מחלקה אבסטרקטית יש לכתוב abstract לפני שם ה- class לא ניתן...
המשךמדריך C# – תכנות מונחה עצמים: הרשאות גישה
להלן טבלה המסכמת את הרשאות הגישה ב- #C: רמת נגישות המשמעות האם חל על namespaces ? האם חל על Types ? (enum, struct, class, interface, delegate) האם חל על...
המשךמדריך C# – תכנות מונחה עצמים: ממשקים – Interfaces
interface (ממשק) הינו מבנה לוגי מופשט (אבסטרקטי) המכיל רק הצהרות. אחד מתפקידי ה- interface העיקריים הוא ליצור ממשק זהה לאובייקטים שונים (אפילו בהיררכיות שונות) ובכך הוא אחד היישומים של עיקרון...
המשךמדריך C# – תכנות מונחה עצמים: אוספים מותאמים וסדרנים (Indexers)
לעיתים נרצה לבנות Collection (אוסף) משלנו אשר יכיל בתוכו אובייקטים מסוג שאנו נבנה ויספק לנו את הפונקציונאליות הקשורה לאובייקטים שלנו. ישנם הרבה דרכים ליצור Custom collection, החלק מלבנות מאפס ועד...
המשךמדריך #C מתקדם – Generics
לעיתים נרצה לבנות מחלקות אשר מאד דומות בתבניתם, ושונות רק בסוג הנתונים שהם מחזיקות. דוגמאות: נרצה מחלקה Point המייצגת נקודה במישור בעלות יכולות, כמו למשל להזיז את הנקודה, כאשר לעיתים...
המשךמדריך #C מתקדם – Generics: Constraints – התניות על פרמטרים גנריים
ניתן להגביל את הטיפוס שנהיה מוכנים לקבל כפרמטר גנרי באמצעות המילה השמורה where. בדרך-כלל נגביל את הטיפוס ל- class, struct או שנחייב אותו לממש ממשק (interface) מסוים. הפונקציה בדוגמא הבאה,...
המשךמדריך #C מתקדם – אוספים גנריים – Generic Collections
ב- Net. קיימים מספר אוספים הנמצאים ב- namespace הנקרא System.Collections. להלן דוגמא למספר אוספים נפוצים: ArrayList – מייצג אוסף דינמי של פריטים. Hashtable – מייצג אוסף של זוגות ערכים (key/value)...
המשךמדריך #C – מתקדם: נציגים – Delegates
נציגים (delegates) ואירועים (events) הינם נושאים מאד מרכזיים בעבודה ב- NET. . הם מאפשרים למפתח לבנות רכיב בלי להגביל את מי שמשתמש בו לפעולות מסוימות. delegate הוא טיפוס המצביע על...
המשךמדריך #C מתקדם – אירועים – Events
event – הודעה שאובייקט שולח לאובייקטים אחרים. event הינו למעשה מקרה פרטי של delegate. הרעיון של event הינו להצביע על פונקציה והוא מספק מספר הגבלות אשר לא קיימות ב-...
המשךמדריך #C מתקדם – Attributes – תכונות
Attributes הן תכונות שניתן לתת לאלמנט תכונתי כלשהו כגון: מחלקה, פונקציה, assembly ועוד. התכונה הינה למעשה מידע נוסף שאנו מספקים לאלמנט אשר בד"כ גורר אחריו התנהגות כלשהי. בשלב זה נכיר...
המשךמדריך #C מתקדם – Operators Overloading – העמסת אופרטורים
ב- #C ניתן להעמיס פונקציות, בנאים ואופרטורים. העמסת אופרטורים (Operator Overloading) מאפשרת לתת משמעות רצויה לאופרטור כאשר הוא יופעל על המחלקה שלנו. המטרה היא לאפשר הפעלת אופרטורים על המחלקה שלנו...
המשךמדריך PHP: לולאת for
לולאות זה לא רק שם של קישוט אקזוטי אך נדוש לסוכה אלא שם של טכניקה שמאפשרת לנו לעשות כמה פעולות בלי לכתוב אותן שוב פעם. בואו ונניח שיש לי מערך...
המשךמדריך PHP: לולאת foreach
במאמר הקודם למדנו על לולאת for שאותה אנו יכולים להפעיל על מערך נומרי. בטח תהיתם איזה לולאה אפשר להריץ על מערך אסוציאטיבי – התשובה היא לולאת foreach. לולאת foreach לולאת...
המשךמדריך PHP: פונקציות
פונקציות זו בעצם דרך נוחה לארוז את הקוד שלנו ולקרוא לו בכל פעם שצריך. בואו ונסתכל על פונקציה מאד פשוטה, נקרא לה 'mosheAge': <?php function mosheAge() { return 24; }...
המשךמדריך PHP: קלט מהמשתמש
עד עכשיו הכל היה טוב ויפה, הגדרנו משתנה באופן שרירותי ועשינו עליו כל מיני דוגמאות. אבל בחיים האמיתיים זה לא ככה, בחיים האמיתיים אנחנו מקבלים קלט ממשתמש. בואו וניצור פונקציה...
המשךמדריך PHP: טפסים
במאמר הקודם דיברנו על קלט מהמשתמש באמצעות ה-URL. בסופו של המאמר ציינו שזה גם די אידיוטי לצפות מהמשתמש שישנה את ה-URL בשבילנו, בדיוק בשביל זה יש טפסים. טפסים, או Forms...
המשךמדריך PHP: SESSIONS ועוגיות
המטרה של SESSION ועוגיות הן לשמור מידע על המשתמש ולשייך משתמש או גולש מסוים לפעולות מסוימות. כך למשל, אם אתה יוצר מערכת משתמשים, אתה יכול לשמור את העובדה שהמשתמש הוא...
המשךמדריך PHP: קבועים ופונקצית date
קבועים עד כה אנחנו הכנסנו מידע למשתנים, אבל ניתן גם להשתמש בקבועים. הקבועים יכילו מידע שאמור לא להשתנות כלל ואסור לו להשתנות. משתמשים בהם בדרך כלל על מנת להמנע מ-Hard...
המשךמדריך PHP: פונקציות עזר והשימוש בדוקומנטציה
הדוקומנטציה של PHP היא כל כך חשובה וכל כך מסייעת שהפרק הזה יוקדש לה ומה אפשר למצוא בה. נניח שיש לי מערך חביב אך לא מאד מסודר: <?php $my_arr =...
המשךמדריך PHP: התקנת MySQL ושימוש בהרחבת MySQL
ההנחה היא שהנכם יודעים מהו MySQL ואת שפת SQL שמשמשת אותנו כאשר אנו שולפים נתונים ממסד הנתונים. במידה ולא, אתם מוזמנים ללימוד מקיף במדריך ה-MySQL שכתבתי. אם אתם יודעים מה...
המשךמדריך PHP: העלאת האתר באמצעות WebMatrix
עד כה, כל המדריכים הסבירו כיצד לפתח על גבי תוכנת WebMatrix שמספקת סביבת עבודה נוחה ויעילה. סביבת הפיתוח הזו נקראת באנגלית development . והכוונה היא לסביבה שחשופה אך ורק בפני...
המשךמדריך PHP: משתני צד שרת ומשתנים סופר גלובליים
משתני super global אני בטוח ששמתם לב שיש מכנה משותף ל- $_GET, $_POST, $_REQUEST, $_COOKIE, $_SESSION שלמדנו עליהם במאמרים הקודמים. בין כל המשתנים האלו יש דמיון, כולם מערכים אסוציאטיבים, כולם...
המשךמדריך PHP: עברית ב-PHP
עד כה, כל הדוגמאות שלנו היו באנגלית. אבל אנחנו – למרבה השמחה או למרבה הצער, תלוי בנקודת ההשקפה, חיים בישראל. ובישראל מדברים עברית, גם הסקריפט שלנו צריך לדבר בעברית. הרי...
המשךמדריך PHP: include, require ו-goto
include עד כה נגענו רק בסקריפט שנמצא על קובץ אחד, אך אם אנו בונים מערכת שיותר גדולה מכמה דפים, אנו נרצה לבודד חלק מהפונקציות החשובות שלנו בקבצים נפרדים ולטעון אותם...
המשךמדריך PHP: קבצים ב-PHP
כשאני אומר קבצים – אני מתכוון לקבצים שכרגע נמצאים על השרת ואנו רוצים לטפל בהם. איך הם מגיעים לשרת? אנחנו נדבר על כך בהמשך. אבל בואו וניצור קובץ בשם txt...
המשך