אז… מה אינטרנט? היטוריה ומושגים

‏ • 22 ביוני, 2002

אז… מה אינטרנט?

אינטרנט היא אוסף של מיליוני מחשבים (מכל סוג וגודל) ורשתות-מחשבים בכל רחבי העולם היכולים לתקשר דרך תשתית תקשורת משותפת ולהעביר ביניהם מידע מסוגים שונים. הרשת פתוחה להצטרפות פשוטה של משתמשים חדשים ולהוספת שירותי מידע חדשים.

התקשורת באינטרנט מבוססת על פרוטוקול תקשורת מיוחד הנקרא TCP/IP – תקשורת מבוססת IP. לכל מחשב ברשת [לא משנה איזה מחשב זה – גם אם זה המחשב האישי שלנו או השרת של וואלה ]ישנו מספר מיוחד ויחודי אותו הוא מקבל מהרשת. העברת הנתונים מתבססת על בסיס המספר הזה. על האינטרנט אחראי גוף שנקרא W3C [world wide web concrum] הגוף הזה הוא "ועדת התקינה" של הרשת. אנשי הוועדה מורכבים מאנשי החברות הגדולות, אנשי האו"ם ואנשי ממשלת ארצות הברית. ההחלטות שהוא מקבל הן ברמת ההמלצה בלבד, ואין לו כל יכולת לאכוף אותן, אולם מכיוון שאנשי התעשיה הם חלק מהמחליטים, נוצר מצב שהתקן הופך להיות תקן מחייב.

כדי לבצע דברים דרך האינטרנט, יש צורך בתוכנות ("ישומים") שיאפשרו למשתמש להשיג את מבוקשו (למשל, תוכנת דואר אלקטרוני שתאפשר לו לשלוח הודעות למשתמשי אינטרנט אחרים, על מנת לגלוש צריכים דפדפן … ). תוכנות אלו צריכות להיות מותקנות במחשב של המשתמש כדי שיוכל להפעילן.

היסטוריה

1969 -משרד ההגנה האמריקאי מקים רשת תקשורת מחשבים ניסיונית בין אתרים צבאיים (ARPANENT) .

שנות ה- 70 – האוניברסיטאות בארה"ב מתחילות להקים רשתות תקשורת המשתמשות בתשתית של ARPANENT .מפתחים מערכת הפעלה (UNIX) ויישומים מיוחדים לתקשורת.

1963 -כל הרשתות המחוברות דרך ARPANENT עוברות לעבוד לפי פרוטוקול TCP/IP ולמעשה נולד האינטרנט.

1986 -קרן המדע הלאומית בארה"ב (NSF) מקבלת את ניהול הרשת, המכונה NSFNET הרשת מחברת עדיין רק מוסדות אקדמאים ומחקריים בארה"ב ומחוצה לה.

תחילת שנות ה- 90 – מושגת הסכמה לכניסת גופים פרטיים ומסחריים לאינטרנט. תחילת הנוכחות העסקית באינטרנט וההתחברות של אנשים פרטיים וחברות. צמיחה מואצת.

2001 – נכנסת ההמלצה הראשונה לתקן הנקרא XML. תקן זה מאפשר שינוי מהותי במבנה הקוגניטיבי של הרשת.

רשת האינטרנט אינה גוף מסחרי !

אינטרנט היא אוסף של גופים מסחריים, אקדמיים ואחרים, הפועלים בסטנדרטים המקובלים. האינטרנט אינה "נשלטת" ע"י גוף כלשהו. אין "מנהל" המכתיב איזה מידע ניתן לשלוח או את מי לחבר, אולם ישנו גוף גלובלי, המורכב מאנשי התעשיה, וכן ממשלת ארצות הברית והאו"ם המחבר, וממליץ על תקנים על מנת שלא תהייה אנרכיה. תקן, כשמו כן הוא, המלצה בלבד. המידע באינטרנט מפוזר בין מיליוני מחשבים בכל העולם. אין "ספריה מרכזית". ולכן לא יכול להיות ש"נכבה האינטרנט" [או שאין ביום כיפור…].

עקרונות האינטרנט

קיימים מספר עקרונות המאפשרים את פעולתה של האינטרנט :

פרוטוקול הרשת, TCP/IP -זוהי "השפה המשותפת" של האינטרנט. מאפשר למחשבים שונים להעביר מידע ביניהם לפי נהלים מוסכמים.

מיתוג מנות -כל מידע המועבר באינטרנט (מכתב אלקטרוני, דף מידע, קובץ וכוי) מחולק ע"י הצד השולח לחלקים ("מנות") המועברים באופן עצמאי ברשת ומורכבים מחדש בקצה המקבל. צורת תקשורת זו מבטיחה אמינות רבה יותר בהעברת המידע ואפשרות למיתוג דינמי של המידע בין הצמתים השונים. התהליך הינו "שקוף" מבחינת המשתמש.

שרותי הרשת

דואר אלקטרוני -משמש להעברת מכתבים וקבצים בין כל שני משתמשי אינטרנט. לכל משתמש כתובת דואר יחודית. זהו השירות הפופולרי ביותר ברשת.

FTP – שירות להעברת קבצים בין מחשבים המחוברים לאינטרנט. ניתן להשיג תוכנות וקבצים שונים מאלפי מאגרי קבצים בעולם בעזרת שירות זה.

TELNET -שירות המאפשר התחברות למחשב כלשהו ברשת כמסוף שלו. שירות זה משמש בעיקר בעלי תפקידים טכניים ומאפשר עדיין מספר יישומים כלליים.

גופר -שירות לאחסון ואחזור מידע. שרתי גופר מציגים מידע טקסטואלי וקבצים. הניווט בשירות זה מתבצע דרך תפריטים. לגופר מערכת חיפוש הנקראת ורוניקה (VERONICA )

WWW -שירות לאחסון והצגת מידע. ניתן לקבל מידע בצורת טק0ט, תמונות, קטעי וידאו וקטעי קול (מולטימדיה). הניווט בשירות זה מתבצע בעזרת קישורי הייפרטקסט בגוף דפי המידע. זהו השירות המתפתח ביותר באינטרנט היום. התוכנות הנפוצות ביותר כיום לשימוש בשירות הם הדפדפנים.
קבוצות דיון -מערכת של פורומים המאפשרים החלפת דעות ומידע בנושאים רבים ומגוונים. ניתן לקרוא הודעות של משתתפים אחרים ולשלוח הודעות לקבוצה. קיימות קרוב ל- 40,000 קבוצות כאלו, העוסקות בנושאים מדעיים, עסקיים, חברתיים, בידוריים ועוד. מערכת זו נקראת לעיתים גם USENET.

רשימות דואר -רשימות תפוצה של דואר אלקטרוני בנושאים רבים ומגוונים. ניתן להצטרף לכל רשימה ולקבל לתיבת הדואר האלקטרוני את כל המכתבים הנשלחים לתיבה הכללית של אותה רשימה.

שיחות טקסטואליות -שירות המאפשר תקשורת בהקלדה עם משתמשים אחרים.

תקשורת קולית -ישנם שירותים המאפשרים בעזרת כרטיס קול ותוכנה מתאימה לדבר עם אנשים בכל מקום בעולם בעלות של שיחה מקומית.

UDDI – ארגון גג הממפה את ה Web Service השונים ברשת. זהו למעשה "ספר הטלפונים של ה Web Service השונים.

Web Service – זהו שירות מבוסס מיקום אינטרנט [בחינם או בתשלום. ניתן לקבל מידע מארגון עולמי המפיץ אותו על ידי שימוש ב Web Service. לדוגמא אתר הנותן שירותי מזג אויר יכול לתת Web Service לאתרים נוספים כדי שישתמשו במידע שלו. הוא מפיץ את הקוד בUDDI וכך אתרים שונים יכולים לחלוק מידע.

מושגי יסוד

HTTP – Hypertext Transport Protocol – הפרוטוקול ("השפה") המשמש להעברת המידע בשירות WWW.

דפדפן (browser) – צד הלקוח של השירות, המציג את המידע למשתמש ומעביר את הפקודות לשרת. יש סוגים שונים של דפדפנים , טקסטואליים וגרפיים. לדוגמא: MS Internet Explorer, Netscape Navigator, opera

Hypertext markup language HTML -השפה בה כותבים מסמכים בשירות WWW. מכלול פקודות העריכה ועיצוב הטקסט הרגיל, תמונות אנימציות וקישורים.

Link -קישור למסמך/קובץ/פעולה אחרים בשירות. יכול להסתתר מאחורי טקסט מודגש, תמונה או אזור מסוים במסך. בחירת הקישור מבצעת את הפעולה המוגדרת לו.

URL -הכתובת של אתרי אינטרנט מציין את מיקומם המדויק של אתרים, מסמכים וקבצים.

HOMEPAGE -"דף הבית" – מסמך WWW המופיע בכניסה לאתר כלשהו ומפרט את האפשרויות הקיימות. בהשאלה – כל מסמך בשירות WWW. בדרך כלל יהיה הדף הראשון באתר.

SITE, אתר WWW -מסמך או אוסף מסמכים וקישורים בנושא כלשהו,

SURFING – "גלישה"- שיטוט בין אתרי WWW להנאתכם.

FORM – מסמך שהוא טופס, בו ניתן להזין פרטים. לא כל "לקוח" תומך באופציה זו.
מנוע חיפוש – אתר חיפוש לפי מילים/נושאים.

פורטל – אתר שער – אתה כניסה. אתר מרכזי בעל קישורים רבים במגוון נושאים , בעל אינדקס, ומנוע חיפוש. קיימים הרבה כאלה www.walla.co.il , www.nana.co.il , www.msn.co.il www.yahoo.co.il.

VPN -שימוש בתוכנה או חומרה על מנת ליצור רשת פרטית מאובטחת על פני האינטרנט.

תגיות: , , , , , , ,

תגובות בפייסבוק