6 פעולות קידום אתרים שגם מפתחים יכולים לעשות

‏ • 19 ביוני, 2017

יש לכם ניסיון רב בבניית אתרים, ואתם יודעים להוציא תחת ידיכם אתרים שימושיים, מעוצבים ופונקציונליים. כל זה טוב ויפה, אבל איך תוודאו שהאתרים מקבלים חשיפה גבוהה ושהקהל שאתם מייחלים לו אכן יגיע? לטוב ולרע, מה שקובע במקרים רבים את מידת החשיפה לגולשים של אתר מסוים הוא המיקום שלו בתוצאות החיפוש של גוגל (וכל מנוע חיפוש אחר). יש דברים רבים שמשפיעים על האופן בו האלגוריתם של גוגל מדרג אתרים בתוצאות החיפוש – אך כמפתחים חשוב שתדעו שיש הרבה פעולות טכניות שניתן לעשות כדי לסייע בעניין. בנוסף, כיום מתגברת ההבנה שישנו קשר הדוק בין תחום ה-SEO לתחום של עיצוב ופיתוח אתרים, ולכן, כדאי למפתחים לרכוש לכל הפחות את הידע הטכני הנדרש בתחום הקידום.

כאמור, יש לא מעט פעולות טכניות שניתן באמצעותן לקדם את האתר במעלה רשימת תוצאות החיפוש. את חלקן ניתן ללמוד במסגרת קורס SEO, אך יש כאלה שבהחלט ניתן לבצע לבד, ובקלות יחסית. 6 הפעולות ברשימה שלפניכם הן מהחשובות שבהן, אז בפעם הבאה שאתם בונים אתר, מומלץ לעיין בהן במהלך העבודה ולוודא שאתם מבצעים אותן.

1. השתמשו בכתובות URL קריאות, ברורות וספציפיות

כתובת ה-URL של עמוד אינטרנט עשויה להיראות כדבר טריוויאלי אך יש לה משמעות רבה. היא מסייעת גם לגולשים וגם למנוע החיפוש להבין לאן הגיעו ונותנת אינדיקציה לתוכן שהם צפויים לראות בעמוד. על כן, כדי להפוך את האתר לידידותי למנועי חיפוש ולגולשים כאחד, יש להקפיד על מבנהURL  שהוא פשוט לקריאה, לא מבולגן ולא ארוך מדי. אתר SitePoint מספק שתי דוגמאות שממחישות את ההבדל בין כתובת URL  שלא עומדת בדרישות אלה (הראשונה), וכתובת אחרת שעומדת בהן (השנייה):

https://www.example.com/category/index.jsp?category_id=123&product_id=456&referrer=789

https://www.example.com/category/product-name

לא קשה לנחש שגולשים יעדיפו ללחוץ על ה-URL השני על פני הראשון. הוא קריא יותר, הוא מבהיר בדיוק לאיזה מוצר באיזו קטגוריה הוא מפנה את הגולשים והוא לא כולל מספרים או סימני פיסוק שמסבכים את כל העניין. ככלל, ביצירת כתובות URL כדאי להקפיד על כך שהן יכללו את מילות המפתח הרלוונטיות, שיתארו באופן ברור (אך בקצרה) את תוכן העמוד, ושהמילים בהן יהיו מופרדות כדי שיהיו קריאות (את המילים יש להפריד במקפים. מנועי החיפוש מזהים מילים שמופרדות במקפים, אך לא יזהו את ההפרדה אם היא תתבצע באמצעות קו תחתון).

דוגמא טובה היא ה-URL הבא, של מאמר שמעניק טיפים למעצבים גרפיים בתחילת דרכם:

clip_image001

2. הקפידו על תגיות, תיאורים וכותרות

גוגל מייחסת חשיבות גדולה לאלמנטים של HTML באתר ולכן חשוב לבצע להם אופטימיזציה. האלמנטים בהם יש להשקיע הם:

  • · Meta Title – אלמנט זה מתאר את נושא העמוד או האתר, וניתן לראותו בלשונית העמוד בדפדפן:

clip_image003

ולפעמים גם בכותרת של התוצאה שעלתה במנוע החיפוש:

clip_image005

 

רצוי שאורכו ה-Meta Title לא יעלה על 60 תווים (כדי שיופיע במלואו בתוצאות החיפוש), שהוא יהיה כתוב בצורה מושכת וברורה, ושיכיל ביטוי מפתח בתחילתו – אך מאידך, שלא יהיה "מפוצץ" בביטויי מפתח.

  • · Meta Description – תגית זו מהווה את התיאור של העמוד שמופיע בתוצאות החיפוש, מייד מתחת לקישור (בדוגמא שלעיל זוהי השורה בה כתוב: "כל חדשות היום – החדשות והידיעות בעיתון הארץ. סקופים, מאמרים…" וכו'). יש לה השפעה רבה על ה-CTR (שיעור ההקלקה) שכן היא בדרך כלל מה שמסייע לגולשים להחליט אם להיכנס לקישור מתוך תוצאות החיפוש או לא. מבחינת טקסט, כדאי שתגית זו תהיה אינפורמטיבית מצד אחד, אך תייצר סקרנות מצד שני כדי לתת לגולש סיבה להיכנס לעמוד.
  • · תגיות H1 ו-H2 – תגיות אלה מופיעות בעמודים עצמם ומסייעות בארגון הפסקאות בעמוד לכדי היררכיה הגיונית, המסייעת למנועי החיפוש להבין את מבנה העמוד. H1 היא הכותרת הראשית ובדרך רק אחת כזו תופיע בעמוד; H2 הן כותרות המשנה שמתחת לכותרת הראשית; והחלוקה ממשיכה הלאה עד H6, אם יש צורך. ברוב המקרים, מגיעים לכל היותר עד H3 – כותרות משנה שמתחת לכותרות H2. במקרה של תגיות אלה, אם מופיעים בהן ביטויי מפתח זה טוב, אבל זאת לא חובה. חשוב יותר שהכותרות יהיו מסקרנות ורלוונטיות ויגרמו לגולש להמשיך לקרוא את התוכן בעמוד.

3. האיצו את מהירות טעינת האתר

האתר שלכם עשוי להיות מרשים בעיצובו, בעל ערך לגולשים וקל לניווט, אך אם העמודים בו נטענים לאט – רוב הגולשים שהגיעו אליו לא יישארו בו. לגולשים באינטרנט אין סבלנות יתרה, ועל פי סקרים שנערכו ב-2011 על ידי אתר Kissmetrics , 47 אחוזים מהגולשים ציפו שאתר ייטען תוך 2 שניות ושיעור דומה עזב אותו אם לא נטען תוך 3 שניות. ניתן רק לשער שהזמן שעבר מאז, והעובדה שכיום רוב האנשים גולשים מהסמארטפון, רק החריפו את התופעה.

יש מגוון פעולות שניתן לעשות כדי להאיץ את מהירות הטעינה, ביניהן:

  • · מעבר לאחסון (host) איכותי יותר
  • · שימוש ברשת CDN – הסרטון הבא מסביר על יתרונותיה:

  • · דילול הפלאגינים והווידג'טים באתר
  • · שימוש ב-caching

אך לפני הכל, מומלץ לבדוק את מהירות טעינת האתר באמצעות כלי של גוגל שנקרא PageSpeed Insights. כלי זה בודק את הזמן שלוקח לאתר להיטען על מכשירים שונים ומעניק עצות לשיפור המהירות.

4. צרו מפת XML לאתר

מפת XML, או בפשטות, מפת אתר, מציגה את ההיררכיה של העמודים באתר באופן שעוזר למנועי החיפוש לסרוק אותו ולהכליל אותו באינדקסים שלהם (או "לאנדקס" אותו). אחד היתרונות המרכזיים בה הוא שהיא מאפשרת למנוע החיפוש למצוא את כל העמודים באתר – שכן במקרים רבים, מנוע החיפוש מוצא רק חלק מהעמודים באתר, בפרט אם מדובר באתר המכיל עמודים רבים, וכך הגולשים עצמם לא ייחשפו לכל העמודים. מפת XML עוזרת מאד בשיפור דירוג האתר במנועי חיפוש, בייחוד כאשר מדובר באתר חדש. לאחר שיצרתם מפה, יהיה עליכם להגיש אותה ל-Google Search Console כדי שהיא תאומת ותועלה על השרת. יש מגוון כלים חינמיים ברשת ליצירת מפות XML.

5. בצעו אופטימיזציה לתמונות באתר

אחד הדברים שמכבידים ביותר על אתר (ובפרט על מהירות הטעינה שלו) הוא תמונות. מאידך, הפתרון הוא לא להעלים את כל התמונות מהאתר – כי יש להן תפקיד חשוב בחוויית המשתמש, וכפועל יוצא מכך, בקידום האתר. הפתרון הטוב יותר הוא ביצוע אופטימיזציה לתמונות, באמצעות הקפדה על הפעולות הבאות:

  • · הקטנת קובץ התמונה באמצעים כלים כמו Imagify, WP Smush.it, EWWW Image Optimizer.
    הסרטון הבא מסביר מדוע כדאי להקטין קבצי תמונות:

  • · הוספת תגית Alt לתגית התמונה, למשל של מילת מפתח רלוונטית (שיש לה קשר לתמונה).
  • · מתן שם קובץ לתמונה שמתאר את התמונה ועושה שימוש במילות מפתח.

6. צרו הפניות מעמודים שכבר אינם בשימוש

אם אתם בעיצומו של מעבר לאתר חדש, חשוב מאד ליצור הפניות 301 (קבועות) ו/או הפניות 302 (זמניות) מהעמודים באתר הישן לעמודים הרלוונטיים באתר החדש. זאת, משום שמנועי החיפוש לא מאנדקסים עמודים שכבר אינם קיימים, ובצורה כזו תעבירו את הכוח שצבר הקישור הישן אל הקישור החדש, לפחות בצורה חלקית; וכך דירוגי האתר ותנועת הגולשים אליו לא יחוו פגיעה משמעותית. כדי לבצע הפניות, יש לקחת את כתובות ה-URL הישנות ממפת האתר ולעדכן את קובץ ה-.htaccess בכתובות ה-URL החדשות.

על פי אתר Ignite Visibility, חשוב במיוחד לעשות זאת אם אתם מחליפיםCMS (מערכת ניהול תוכן), למשל מדרופל לוורדפרס. במקרה כזה, בו יש שינוי בקוד, יש לבדוק שכל ההפניות פועלות כמו שצריך.

סיכום

קידום אתרים זו אמנות בפני עצמה, ויש עוד פעולות רבות, הן בפן הטכני והן בפן התוכן, שיש לבצע כדי לוודא שהאתר יקבל דירוגים גבוהים במנועי החיפוש. יחד עם זאת, באמצעות ביצוע הפעולות שלעיל תוכלו לחסוך זמן וכסף, ולהתחיל את קידום האתר שלכם מנקודת מוצא טובה יותר.

תגיות:

אנגורה מדיה

שמי דפנה בן יהושע. אני מנהלת התוכן בקבוצת אנגורה מדיה העוסקת בשיווק דיגיטלי, וכותבת קבועה לבלוג קידום האתרים AskPavel, שהינו חלק מקבוצת אנגורה. מתעניינת בשיווק דיגיטלי וכותבת על SEO, אסטרטגיה שיווקית ברשת, שיווק ברשתות חברתיות, חדשות גוגל ועוד.

תגובות בפייסבוק