מדריך WPF – שפת XAML
שפת XAML (מבוטא zamel) הינה שפה לתיאור ממשק משתמש (UI). שפה זו מבוססת על פורמט XML.
אחת הסיבות המרכזיות לעבודה עם שפת XAML היא שקל מאוד להגדיר בעזרתה את מבנה החלון והפקדים שבתוכו. כדאי לציין שניתן לפתח אפליקציות WPF ללא שימוש ב XAML אבל נצטרך לשם כך לכתוב די הרבה קוד שהיה יכול להיחסך אם היינו משתמשים ב XAML.
דוגמא לשפת XAML
להלן דוגמא טיפוסית לקוד של חלון בשפת XAML:
<Window x:Class="FirstWpfApplication2.MainWindow"
>="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation"
>:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml"
Title="MainWindow"
Height="350"
Width="525">
<StackPanel>
<Label Content="Hello XAML!" />
<Button Content="Hello WPF World"
Width="100"
Height="40" />
</StackPanel>
</Window>
בדוגמא זו מוגדר לנו חלון בגודל 350×525 שבתוכו נמצאים אחד אחרי השני תווית (Label) וכפתור (Button). הפקד StackPanel דואג לכך שהתווית והכפתור יופיעו אחד אחרי השני, נלמד על כך בהרחבה בהמשך המדריך. החלון המוגדר בדוגמא זו נראה כך על המסך:
מבנה קובץ XAML בסיסי
בקובץ XAML כל אלמנט מייצג איזשהו מופע של מחלקה בNET. , לדוגמא האלמנט Window הוא מופע של המחלקה System.Windows.Window, ואילו האלמנט Button הוא מופע של המחלקה System.Windows.Controls.Button.
קביעת ערכים לAttribute של אלמנט קובעת את הProperty המתאים על המופע של המחלקה.
לדוגמא, השורה:
Height="350"
קובעת את הProperty Height של האוביקט החלון (Window) להיות 350.
התכונה x:Class משמשת לציון שם המחלקה שקובץ הXAML כולו מייצג. בשלב זה של הלימוד ניתן פשוט להתעלם ממנה (אך אין למחוק אותה!).
XML Namespaces
בכל קובץ XML תקין, יש להגדיר למחשב היכן הוא יכול למצוא את הגדרת האלמנטים בקובץ. לשם כך אנו משתמשים במילה dir="ltr" class="code">>="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation"
>:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml"
אילו הם הnamespaces הסטנדרטיים של WPF שבהם מוגדרים כל האלמנטים הנפוצים כגון: Window, Button, StackPanel וכו'. בלעדיהם התוכנית לא הייתה מתקמפלת מאחר והמחשב לא היה מכיר את האלמנטים הללו.
בפרק הבא נדבר בהרחבה כיצד ניתן לקבוע ערכים של תכונות בשפת XAML.
תגובות בפייסבוק